Tesus vid Trygghetskommissionens hearing
Tesus Alexander Tilly och Johan Brandsten berättade om vad som krävs för att lyckas med omfattande digitala utbildningsinsatser vid den hearing om hot och våld i arbetslivet som Region Stockholm:s Trygghetskommission anordnade.
Tack Magnus Lindgren och Kristoffer Tamsons för att vi från Tesus tillsammans med trygghetschef Karl Forsberg fick berätta om MTR Nordic Group:s digitala Trygghetsutbildning.
Några framgångsfaktorer vi genom åren identifierat för att lyckas med sådana utbildningsinsatser:
✅ Formulera en tydlig målsättning, analysera målgruppen, välj rätt pedagogiska modeller och skapa en långsiktig utbildningsstrategi.
✅ Gör en noggrann kartläggning för att fånga upp tyst kunskap och beprövad erfarenhet inom organisationen. Involvera en referensgrupp i varje produktionssteg.
✅ Följ upp, utvärdera och uppdatera. Använd utvärderingsdata för att skapa fördjupning och för att identifiera roller som behöver annan eller ytterligare kunskap.
✅ Innehållet måste vara realistiskt och spegla verkligheten.
✅ Budskapens avsändare behöver vara trovärdiga - använd berättelser och exempel från kloka medarbetare tillsammans med sakkunniga med erfarenhet från fältet.
✅ Ta hjälp av en extern samarbetspartner för att undvika internkritik och vanliga fällor. Det brukar både vara resurseffektivt och spara tid. Tesus behöver 3- 4 månader för att skapa en digital utbildning från ax till limpa.
Tesus Stiftelsen Tryggare Sverige MTR Nordic Group Region Stockholm